Allmänna köp- och leveransvillkor.

SÄLJARE
Säljare är EasyFront AB, med org nr 559096-5744.
Beställningar görs i vår onlinetjänst på Smålandsluckan.se

KONTAKT
Du når vår kundtjänst per telefon 036-440 90 60 eller per mail på webshop@smalandsluckan.se. Det går också bra att kontakta oss via kontaktformuläret i vår onlinetjänst.

Vid beställning måste du ange minst 1 fungerande mailadress och minst 1 fungerande mobilnummer. Mailadressen används primärt för vår orderbekräftelse och faktura. Mobilnummer för sms samt kontakt från chaufför i samband med leverans. Tänk på att din e-postleverantör ibland kan sortera mail i din mapp för skräppost (Spam). Håll dig uppdaterad. 

KUNDER
Vi vänder oss till såväl företag som privatkunder. Alla priser i vår onlinetjänst anges inkl svensk moms 25%.

BESTÄLLNINGAR
För att få genomföra en beställning måste du vara över 18 år och vid val av efterbetalning (faktura i samband med leverans) förbehåller vi oss rätten att göra en kreditbedömning innan vi bekräftar en beställning.

Vi tar inte ut någon fakturaavgift eller liknande administrativa avgifter varken vid förskottsbetalning med kort eller vid efterskottsbetalning mot faktura.

Vi kollar alltid igenom alla beställningar och skickar en orderbekräftelse innan vi påbörjar tillverkningen. Vi kontaktar dig vid eventuella frågor eller om det ser konstigt ut. Du kan också göra en kommentar i din beställning att du vill att vi kontaktar dig för genomgång av din beställning innan vi påbörjar produktionen. Vid utcheckningen (där du fyller i leveransadress mm) finns en meddelanderuta som går utmärkt att använda för orderkommentarer mm.

Vi tillverkar luckor och lådfronter till både IKEAs äldre system ”Faktum” samt till deras aktuella sortiment ”Metod”. För att minimera sannolikheten för att våra kunder ska beställa fel så har vi separerat dessa sortiment och presenterar dem på olika ställen i vår onlinetjänst. Vi garanterar perfekt passform mot respektive system och det är beställaren som ansvarar för att hen beställer Faktum till Faktum respektive Metod till Metod. Fråga oss vid eventuell tveksamhet. Vi är glada att hjälpa till.

VARUPROVER
Vi vet att det kan vara svårt att få en känsla för nyanser och detaljer som presenteras från en websida och som visas på en datorskärm. Som en tjänst erbjuder vi våra kunder att låna hem varuprover för påsyn. Vi tycker det är bäst att se, klämma och känna på luckorna hemma under just ditt köks ljusförhållanden samt att jämföra mot exempelvis bänkskiva, kakel, gardiner samt andra detaljer hemma i just ditt kök.

För oss är det viktigt att dessa kommer i retur inom utsatt tid och i ett oförändrat skick som gör att vi kan skicka ut dem igen och igen. Som kund lägger du en mindre deposition och den återbetalas vid oskadad retur inom utsatt tid. Väljer du att genomföra ett köp av riktiga luckor så krediterar vi hela depositionen. Om du väljer att avstå eventuellt köp så återbetalas halva depositionen. Andra halvan täcker våra fraktkostnader tur och retur.

Varuvärdet på varuproverna är högre än depositionen, ca 1500 kr. Vi förbehåller oss rätten att debitera mellanskillnaden ifall returen uteblir 10 dagar efter utsatt tid eller om de har skador som inte kan hänföras till normalt hanteringsslitage eller transportskada.

WEBSHOP OCH BESTÄLLNING
I vår onlinetjänst kan du laborera och få fram priser och kombinationer helt kostnadsfritt och utan köptvång. Din beställning blir bindande för dig först när du sänder in den till oss, dvs genomför ett köp. Den granskas därefter av oss och blir bindande för säljaren först när vi godkänt och bekräftat. Det sker vanligtvis till den mailadress du uppgivit. Vid behov eller oklarheter kontaktar vi dig per mail eller telefon.

En webshop är att betrakta som ett verktyg för att underlätta ett beställningsförfarande. Vissa tekniska begränsningar kan finnas i en webshop. Under vissa omständigheter kan det eventuellt gå att göra beställningar i kombinationer, storlekar eller antal som inte är möjliga i verkligheten. Alla beställningar kontrolleras och granskas av oss innan de går iväg till produktionsplaneringen. Vanligtvis bekräftar vi en godkänd beställning inom 48 timmar (beroende på veckodag och tid på dygnet) men oftast inom någon timma på dagtid vardagar. Vid konflikt mellan vad som går att kombinera i vår onlinetjänst och våra villkor så gäller alltid våra villkor alternativt vad vi meddelar dig. Vid oklarheter kontaktar vi dig för att ställa kompletterande frågor. Vi förbehåller oss rätten att inte acceptera en gjord beställning, oavsett orsak, och därefter är kundens beställning inte längre bindande för denne. Vi reserverar oss också för eventuella felskrivningar och rätten att ändra sortiment såsom färger, designer, mått och egenskaper mm utan föregående meddelande.

Observera att miljöbilder kan föreställa produkter, färger eller kombinationer som inte ingår i vårt sortiment eller som inte längre går att beställa. Vissa bilder är endast för illustrativt syfte.

ORDERBEKRÄFTELSE
Alla beställningar bekräftas per mail. Vi sänder även i förekommande fall våra fakturor per mail. Kolla gärna ditt skräppostfilter med jämna mellanrum och lägg till webshop@smalandsluckan.se bland betrodda avsändare (exempelvis i din adresslista).

PRIS OCH BETALNING
Priser är angivna i svenska kronor och inkluderar 25% moms. Vid val av faktura eller efterbetalning förbehåller vi oss rätten att göra en sedvanlig kreditbedömning samt rätt att avböja beställning eller begära förskottsbetalning.
Vi tar inte ut någon fakturaavgift men behöver vi sända betalningspåminnelser tillämpar vi lagstadgade avgifter för det.

LEVERANSTID
Vi är intresserade av att leverera dina varor så snart som möjligt. Leveranstiden kan dock variera över året och beroende på den aktuella orderingången samt bemanningen i fabriken över exempelvis semesterperioder eller helgdagar såsom påsk och jul etc.

Som en indikation är en vanlig leveranstid inom spannet 4-6 veckor. Kan ibland vara något kortare och ibland något längre. Aktuell leveranstid kan meddelas vid beställning.

LEVERANSER
Vi levererar inom Sverige om inte annat är överenskommet. Önskar du få dina varor levererad till något annat land ber vi dig kontakta oss. För leveranser inom Sverige gäller svensk moms 25% vilket ingår i våra priser. För export till exempelvis Norge eller Åland (utanför EU) gäller andra regler för exempelvis moms. Kontakta oss före en eventuell beställning så hjälper vi dig. För leveranser till övriga Europa och världen så hänvisar vi till faktumonline.com

Med leveranser inom Sverige avses “Fastlandssverige”och Gotland samt öar med farbar väg (broar) som kan och får trafikeras av tunga långtradare. Kontakta oss för eventuell beställning för pris eller arrangemang. Alternativt kan det åkeri vi anlitar lämna vid kaj eller godsterminal. Därifrån kan du på egen hand ombesörja den vidare färden. Om transportbolagets lastbil måste åka färja så tas en extra debitering ut även om själva överfarten är kostnadsfri. Detta pga att transportbolagen utöver körda kilometer även debiterar för tidsåtgången.

Det är viktigt att du meddelar oss en korrekt adress samt nödvändiga leveransinstruktioner om det behövs. Exempelvis vägbom, färja eller gata som inte är farbar med stor lastbil etc.

Vi kör inga egna långtradare utan lägger ut leveranserna på externa åkerier, exempelvis DHL eller DPD/ Postnord.

Leverans sker vardagar dagtid till tomtgräns, trottoar eller port, så långt vägen är farbar med stor lastbil. Inbärning/ uppbärning ingår ej. Gör du en egen överenskommelse direkt med åkeriet om exempelvis utkörning kvällstid, helgleverans eller bärhjälp (2 chaufförer) så sker det i så fall på egen bekostnad. Det ingår inte i de standardtjänster för leverans som vi bokar.

För mindre paket kan vi ibland välja att skicka till utlämningsställe (lokala kiosken) där du kan hämta ut din försändelse efter sms-avisering.

TRANSPORTSKADOR
Vi är mycket noga med hur vi emballerar våra leveranser. Trots det kan det i enstaka fall förekomma transportskador. Du måste noga granska försändelsen direkt när du tar emot den. Låt dig inte stressas av en jäktad chaufför. Ta den tid du behöver för att räkna och granska försändelsen. Notera eventuella synliga skador direkt på fraktsedeln/ transportdokumentet eller i chaufförens handdator. Tag gärna en kopia (bild) på den reklamation du gör i chaufförens handdator.

Meddela oss så snart som möjligt vid transportskada så hjälper vi dig med en reklamation till fraktbolaget. Bilder är alltid bra. Observera att du inte kan reklamera synliga transportskador i efterhand om det inte finns angivet på mottagarbeviset hos transportören. Packa därefter upp och granska leveransen inom 3 dagar. Då kan vi hjälpa dig att reklamera eventuella transportskador till åkeriet. Vi har själva 5 dagar på oss att göra en reklamation eftersom transportbolagens ansvar upphör i samma minut som du signerat leveransen. Anmärkningar som inte inkommit eller är FULLSTÄNDIGA inom 7 dagar avvisas rutinmässigt av de flesta transportbolag. Därför är det viktigt att du agerar skyndsamt.

Transportbolag har generellt begränsad möjlighet att lagerhålla gods om du inte har möjlighet eller lust att ta emot leveransen. Vid hemleverans kan de ta ut s.k. terminalhyra för lagring av ditt gods från dag 5 från avisering. Liggetiden för mindre paket är 13 dagar och går i retur dag 14 om du inte hämtat ut paketet. Även hemleveranser kan gå i retur om du inte går att nå eller om leverans inte kan genomföras. Returfrakten bekostas av dig som kund och vi förbehåller oss att debitera en ny frakt om så sker. Transportbolagen har också rätt att ta ut så kallad bomkörningsavgift, dvs du är inte på plats på avtalad tid och lastbilen måste åka vidare utan att ha kunnat leverera godset. Åkerierna kalkylerar/ schemalägger ungefär 5 minuter per leverans.

ÅNGER OCH RETUR
Om du av någon orsak vill göra en retur till oss så är du ansvarig för returtransporten och dess kostnad samt eventuellt uppkomna transportskador under din transport till oss. Emballera överdrivet väl och köp gärna en extra transportförsäkring. Kontakta oss alltid i förväg innan du gör en eventuell retur.

Vi följer Konsumentköplagen samt Distansavtalslagen när det gäller ånger förutsatt att du som köpare är konsument (inte företag). Exempelvis har du 14 dagars ångerrätt under de förutsättningar som beskrivs i Distansavtalslagen. Varorna ska då i huvudsak vara oanvända, omonterade samt eventuell skyddsfilm ska vara obruten. Du får naturligtvis titta, känna och klämma för att undersöka och utvärdera den eller de varor du köpt.

Vid eventuellt ånger av köp räcker det att du sänder oss ett enkelt mail och informerar oss om att du önskar ångra ditt köp (vi har inget krav på speciella ångerblanketter etc). Det är bra om ditt namn plus ordernummer alternativt fakturanummer framgår i ditt ånger-mail.

Monterade eller skadade varor eller varor som bär spår av användning eller montering kan resultera i prisavdrag på grund av värdeminskning alternativt att rätten till ånger helt uteblir. Var försiktig när du undersöker varorna och montera dem inte. Värdeminskningen för varor som bär spår av användning är vanligtvis femtio procent men kan gå hela vägen ner till noll vid skador som inte kan anses som normala för att undersöka dem. Felaktigheter från vår sida, exempelvis att en lådfront inte passar på sin låda hanteras som en reklamation och faller inte under ångerrätten. Du behöver därför inte montera varorna för att bestämma om du ska ångra ditt köp eller inte. Specialbeställda varor exempelvis måttanpassade delar eller färger beställda på egen färgkod faller utanför ångerrätten.

REKLAMATION
Vår absoluta ambition är att tillverka och leverera högklassiga varor och i enlighet med exempelvis våra varuprover eller hur de beskrivs i vår onlinetjänst. Ibland blir det fel och då har du rätt att reklamera. Reklamationsrätten är hela 3 år enligt Konsumentköplagen. En reklamation bör dock göras så snart som möjligt från när du rimligtvis upptäckte eller borde ha upptäckt ett eventuellt fel.

Underlaget för reklamationen ska exempelvis vara vår orderbekräftelse. Det är den som styr vad vi ska tillverka, i exempelvis antal, färg, design samt mått mm. Har vi exempelvis bekräftat leverans av 8 st av en viss vara men endast levererat 7 st så är det ett exempel på en felaktighet som kan reklameras. Detsamma gäller om vi bekräftat måttet 60×70 men levererat 50×92.

I vår onlinetjänst beskriver vi exempelvis tjocklekar och andra specifikationer eller egenskaper. Om den levererade varan inte följer våra beskrivna specifikationer så har du också rätt att göra en reklamation. Enklast sänder du oss en bild som visar det som verkar vara en felaktighet.

Vi garanterar en perfekt passform om du beställer Faktum-delar till ett Faktum-kök samt Metod-delar till ett Metod-kök från IKEA. Vi är i första hand fokuserade på uppgraderingar med genomgående nya luckor för att erbjuda ett helt nytt utseende. Vi accepterar även produktion av enstaka luckor samt att de passar rent tekniskt till Faktum respektive Metod. Däremot gör vi inte kopior av alla de mönster (designer) på luckor som IKEA haft genom alla år. Man måste också acceptera nyansavvikelser om man blandar gammalt med nytt. Dels för att färger åldras, gulnar och bleknar med tiden men också för att vår ambition inte är att tillverka identiska nyanser med de som IKEA har eller har haft genom åren. Åter igen tipsar vi om att låna hem några av våra varuprover före en eventuell beställning

I vår onlinetjänst försöker vi visa våra produkter så korrekt och rättvisande som möjligt. Tänk dock på att olika bildskärmar har olika upplösning, ljusstyrka och färgtemperatur mm. Det är därmed inte möjligt att ge en rättvisande bild på exakt hur en vara kommer se ut i verkligheten. Viss avvikelse måste accepteras. Samtidigt kan en vara i verkligheten upplevas olika beroende på exempelvis vilken belysning du har hemma hos dig. Lysrör, halogenlampor eller LED-ljus ger alla olika sken och arbetar i olika färgtemperaturer. Vi tipsar åter igen om möjligheten att låna hem varuprover för påseende innan du bestämmer dig.

Du ansvarar för att din beställning är korrekt, inkl färg, design, mått och antal samt övriga egenskaper som höger- vänsterhängd eller överhängd mm. Vi ansvarar för att leverera det som framgår av vår orderbekräftelse. Vid den händelse vår orderbekräftelse inte skulle stämma överens med din beställning eller önskemål så behöver du så snabbt som möjligt meddela oss så vi kan stoppa produktionen. För att minimera våra leveranstider så påbörjas produktionen oftast dagen efter vi mailat ut vår orderbekräftelse.

Vi ansvarar för att din leverans är i enlighet med vår orderbekräftelse och antalet fel i vår produktion är försvinnande få. Om du påpekar en eventuell avvikelse så har vi en mycket snabb och enkel reklamationshantering. Sänd bara exempelvis en bild som visar felet. För konstaterade fel påbörjar vi omedelbart tillverkningen av ersättningsdelar. Dessa har prioritet i produktionen.

Utöver själva mottagningskontrollen rekommenderar vi att du alltid granskar varorna direkt vid ankomst och FÖRE montering. Monteringskostnader och andra följdkostnader pga felaktig vara ersätts inte. Detsamma gäller exempelvis eventuella hyresförluster för förlorad uthyrning av bostaden eller hantverkarkostnader etc.

Vi förbehåller oss rätten att välja med vilken metod en felaktighet ska ersättas, exempelvis reparation, prisavdrag eller omleverans. Våra varor tillverkas i de mått som framgår vid respektive produkt i vår onlinetjänst. Viss avvikelse måste tolereras och kan beroende på väderlek och inomhusklimat (torr eller fuktig luft mm) samt av produktionstekniska orsaker tillåtas variera något. Vanligtvis ligger toleransen på plus minus 2 mm avvikelse för köksluckor och plus minus 5 mm för övriga produkter.

GDPR (General Data Protection Regulation)

I enlighet med gällande lagstiftning informerar vi dig om att vi behöver spara dina personuppgifter såsom namn, leveransadress, telefonnummer och personnummer mm. Detta behövs för att kunna behandla din beställning, leverera den samt fakturera och bokföra våra transaktioner. Vi kan också behöva dela denna information med exempelvis fabriken eller transportbolag samt eventuellt inkassobolag vid utebliven betalning mm.

Du har rätt enligt lag att begära att få dina personuppgifter raderade. Tänk då på att vid en eventuell reklamation eller framtida garantiärende så vet vi inte längre vem du är eller vad du har handlat från oss och du behöver då kunna styrka ditt köp med kvitton mm. Om du använt din lagstadgade rätt att bli raderad ur våra register så faller hela ansvaret på dig att i efterhand kunna styrka ditt köp om det skulle behövas för garanti eller reklamation eller om du vid en eventuell efterbeställning vill få fram vad du tidigare beställt för färg etc. Vi rekommenderar dig därför att spara all handlingar kring ditt köp. Många av våra produkter har 5 års garanti. Vi raderar alla uppgifter om dig året efter det att garantin har gått ut om du inte begärt det tidigare.